-:Jiran oh Jiran:-



Pengenalan jiran..
Keharmonian hidup berjiran adalah sesuatu yang sangat dititikberatkan dalam syariat Islam. Walaupun sempadan rumah dipisahkan dengan pagar besi mahupun tembok konkrit, namun perkongsian nilai hidup, Keharmonian hidup berjiran adalah sesuatu yang sangat dititikberatkan dalam syariat Islam. Walaupun sempadan rumah dipisahkan dengan pagar besi mahupun tembok konkrit, namun perkongsian nilai hidup harmoni tetap kukuh dengan adanya sifat mengambil berat dan menghormati..
Nilai muafakat itu penting dalam konteks hidup berjiran. Hidup berjiran saling tak ubah seperti ‘aur dengan tebing’ saling perlu memerlukan. Mana perkara yang silap, ditegur secara berhemah dan berhikmah, mana yang betul pula dijadikan panduan semoga kehidupan sentiasa di bawah keredaan Allah SWT.

Ni cerita Pasal Jiran Aku:
Aku ni ada banyak jiran. Ada sesetengah jiran aku ni suka sangat jaga tepi kain orang. Kadang2 tu samapi timbul fitnah. benda yang kita tak penah buat, dia cakap kita buat,.Dah tu heboh plak satu kampung.. Jiran yang mcm ni memang tak patut wujud la...geram betoi aku sebab aku penah jadi mangsa umpatan jiran-jiran aku ni..hurmmmm ntah la, tak tau nak buat mcmna lagi sebab mulut manusia kita bukan bleh tutup. Lain la kalau mulut tempayan.

Diorang tak sedar, diorang sendiri pun ada anak. Apa yang diorang cakap pasal orang lain akan jadi balik kat anak diorang. tengok ja contoh cerita "mami jarum" tu. Harap-harap, jiran2 aku ni cepat la sedar. jangan asyik nak buat-buat cerita yang bukan-bukan tentang orang lain. Klu jadi kat diri sendiri tau pulak malu, time tu baru sibuk-sibuk nak insaf.. Dah tak guna dah kalau benda dah jadi.






♥♥ DAH BACA KOMEN LA SIKIT ♥♥

4 orang budak chumil tulis-tulis sini:

Cik Puan Izan❤ said...

kesian yek dekat org suka sgt jaga tepi kain org..kain sendiri terselak atau koyak tak sedar pulak....org mcm tu biar jer dia sedar sendiri...^^

►AdamXis◄ said...

assalam...lepas nie kena laa selalu baca surah Al-FalaQ masa berdoa...doa elakkan fitnah dan hasad dengki...lepas tuu banyakkan bersabar...

Terbaru►Tutorial : Buat Banner Online

KAMIHIDUP said...

Assalamualaikum. :)

Azumie said...

waalaikumsalam