Adab Menggunakan Telefon

"Hello ! kat mana ni? Dah lama aku tunggu ni cepat la, bye!

Zaman sekarang telefon bukan lagi barang mewah. Pelajar sekolah pun dah mampu pakai walaupun bli guna duit mak bapak diorang.hehe....Ia dah tak jadi keperluan sekunder dah tapi dah jadi keperluan primer. Walaupun banyak kemudahan yang kita dapat bila memiliki telefon ni, tanpa kita sedari masih tersembunyi adab penggunaannya yang perlu kita ketahui.


Cara Buat Panggilan
Waktu yang sesuai untuk menghubungi untuk mengelakkan daripada mengganggu orang yang dihubungi. Kalau time tengah malam memang tak sesuai sangat kecuali kecemasan. Orang sakit jugak tidak sesuai untuk dihubungi sebab akan mengganggunya untuk berehat.

 Apabila panggilan dah dijawab, perkenalkan diri dulu sebelum tanya si penjawab telefon tu sama ada mereka adalah orang yang hendak dihubungi.

Pastikan tak dail terlalu cepat untuk mengelakkan daripada tersalah mendail nombor telefon. kalau tersalah dail, jangan cepat-cepat letak telefon tu tapi ucapkan maaf dan beritahu si penjawab bahawa tersalah nombor.

Bercakap tu biarlah jelas yer supaya si penjawab tak minta anda ulangi apa yang anda cakapkan.

Cakap benda yang perlu ja, jangan nak menyimpang. jangan bual kosong bukan apa, takut juga si penjawab ni ada hal yang nak diuruskan.

Jika menghubungi seseorang yang bekerja, jangan hubungi time nak habis waktu kerja sebab mengganggu si penjawab berkemas-kemas untuk pulang.



Tip jawab telefon dengan beradab
Jawab panggilan telefon dengan memberi salam atau sapaan yang sopan.

 Jangan jawab panggilan dengan nada suara yang kasar seolah-olah tengah marah.

 Bagi pompuan plak, jangan jawab panggilan dengan nada suara yang terlalu lembut seakan-akan menggoda takut nanti si pemanggil berfikiran lain plak.


Adab Menggunakan Telefon
Paling utama, telefon adalah keperluan untuk menghubungi seseorang, untuk menyampaikan maklumat dan sebagainya. Adalah dilarang jika telefon digunakan untuk keperluan yang negatir seperti untuk melepaskan keperluan nafsu, untuk mengundang bencana, menyebar fitnah dan sesuatu ka arah perkara dosa dan buruk.



Photobucket
♥♥ DAH BACA KOMEN LA SIKIT ♥♥

14 orang budak chumil tulis-tulis sini:

Si BuDaK KaChAk said...

alamak....macam sy ada wat slh je....hehehe

zareliqa afiqa said...

hehe,betul sangat tu awk :)

yuyu Zulaikha said...

sungguh setujuu! <3

lia fen said...

skrg bli hp tok on9 jek...hihihi..

Cda CdOot said...

Nak Cda review blog kamu ??Jom join segment ..

http://gadislollipops.blogspot.com/2012/03/segment-review-blog-meramaikan-follower.html

Miszyuyu said...

Nice entry!

Hai , my dear followers.. Yuyuk ada buat GA utk meraikan followers tersayang.. jom join <3 http://yuyukstandalone.blogspot.com/2012/03/yuyuk-1st-giveaway-sticky-post.html

ejulz said...

pernah 2 kali org misscall ejulz.. salah no rasanya.. bila ejulz call balik tanya ejulz pulak kene marah n dia kata ejulz slh call. adehh.. tu lelaki.. skali lagi pompuan.. siap tanya nama lagi.. dah org bagitau slh no nak jugak tau nama. adehh..

uncle naim said...

dah terbiasa x ikot adab2 cmni.. hehe

cik mun said...

btol3..hehehe

Jebat said...
This comment has been removed by the author.
Jebat said...
This comment has been removed by the author.
Jebat said...

pernah jawab phone...baru latak kat telinga dah kena marah2...Acaner tu Johan? (Versi Johan)... =)